Introductie OGSM-model
Tip: Geen audio? Zet de ondertiteling aan. Klik op dit icoon:
OGSM: plan op één pagina
OGSM is een model om een scherp plan te maken. In één overzicht zie je wat je wil bereiken en wat je daarvoor moet doen. Het plan bestaat uit vier onderdelen:
- Ambitie: Wat is onze gezamenlijke droom?
- Doelstellingen: Hoe maken we de ambitie concreet en meetbaar? Hoe hoog leggen we de lat?
- Strategische keuzes: Welke belangrijke keuzes maken we om de ambitie te realiseren?
- Maatregelen: Welke concrete resultaten streven we na en hoe meten we onze voortgang? Wat gaan we concreet doen en wanneer?De letters OGSM staan voor de vier onderdelen, maar dan in het Engels: Objective, Goals, Strategies en Measures.
Ambitie: De gezamenlijke droom
De ambitie is de grote droom van de organisatie. Wat wil je met elkaar bereiken? Een goede ambitie geeft richting en energie. Voor de ambitie gebruik je de formulering ‘[DOEL] door [DOEN]’. In het eerste deel beschrijf je het waaróm van je plan. In het tweede deel beschijf je hóe je dit doel in grote lijnen wilt bereiken. De ambitie geeft richting aan alle betrokkenen.
Doelstellingen: Concrete en meetbare resultaten
De doelstellingen zijn direct gerelateerd aan de ambitie. Ze maken concreet wat je precies met de ambitie bedoelt. Zo heeft iedereen hetzelfde beeld voor ogen. De doelstellingen maken de ambitie ook meetbaar en bepalen hoe hoog je de lat legt: wanneer ben je precies tevreden? Met de doelstellingen bepaal je aan het eind van de rit of je de ambitie (volledig) hebt gerealiseerd. Als je álle doelstellingen hebt behaald, dan heb je de ambitie gerealiseerd.
Je kunt een of meer doelstellingen als randvoorwaarde opnemen. Deze zijn niet gekoppeld aan de ambitie, maar wel noodzakelijk.
Strategische keuzes: Route om de ambitie te realiseren
Welke keuzes maak je om de ambitie te realiseren? Waar zet je de mensen en middelen op in? De strategische keuzes vormen een routekaart om je ambitie te halen.
Maar om te voorkomen dat je blind de ambitie najaagt, moeten ze ook antwoord geven op de uitdagingen waar je voor staat. Zo versterk je de kracht van de organisatie en verminder je de kwetsbaarheid. En zo speel je slim in op kansen in de omgeving en wend je bedreigingen af.
Indicatoren: Resultaten monitoren
De indicatoren vormen een dashboard waarop je kunt zien of je snel genoeg gaat en of je nog op koers ligt. Ze laten zien of de acties de juiste resultaten opleveren, zodat je op tijd kunt bijsturen door je plan aan te passen. Ze moeten dus periodiek meetbaar zijn.
De indicatoren zijn gekoppeld aan een strategische keuze, maken deze concreet en meetbaar en geven met een streefwaarde aan met welke uitkomst je tevreden bent.
Acties: Aan de slag
Wat ga je concreet doen om de gewenste resultaten te behalen? De acties zijn gekoppeld aan een strategische keuze en vormen een concreet actieplan om de gewenste resultaten te behalen.
De actie moet helder maken wat er moet gebeuren en wanneer. Een actie heeft dus een startdatum en deadline. Ook heeft elke actie een eigenaar die verantwoordelijk is voor de uitvoering.